Pressmeddelande

Sista spegelämnet till världens största teleskop är färdigt

27 juni 2024

Europeiska sydobservatoriets Extremely Large Telescope (ESO:s ELT) som byggs i den chilenska Atacamaöknen är ett steg närmare färdigställandet. Det tyska företaget SCHOTT har framgångsrikt gjutit spegelämnet till det sista av de 949 segmenten till teleskopets primärspegel (M1). Med en diameter på över 39 meter blir M1 den överlägset största teleskopspegel som någonsin har konstruerats.

Eftersom M1 är för stor att tillverkas i ett enda stycke konstrueras den av 798 sexkantiga segment, vart och ett cirka fem centimeter tjockt och 1,5 meter i diameter, som tillsammans samlar in tiotals miljoner gånger mer ljus än det mänskliga ögat. Ytterligare 133 segment har tillverkats för att underlätta underhåll och försilvring av segmenten när teleskopet är i drift. ESO har också beställt 18 reservsegment, vilket ger ett totalt antal av 949.

M1-ämnena, specialformade glasstycken som senare poleras för att bli spegelsegment, är gjorda av ZERODUR©, ett glaskeramiskt material med mycket låg temperaturexpansion utvecklat av SCHOTT och optimerat för de extrema temperaturvariationerna vid ELT i Atacamaöknen.  SCHOTT har också tillverkat ämnen till tre andra ELT-speglar - M2, M3 och M4 - vid deras anläggningar i Mainz, Tyskland.

"Det som ESO beställde från SCHOTT är mer än bara ZERODUR©", säger Marc Cayrel, chef för ELT Optomechanics på ESO. "I nära samarbete med ESO finjusterade SCHOTT varje enskilt produktionssteg och skräddarsydde produkten för att matcha och vanligen överträffa ELT:s mycket höga krav. Den enastående kvaliteten på glasämnena bibehölls under massproduktionen av mer än 230 ton av detta superpresterande material. ESO är därför mycket tacksamma för professionaliteten hos SCHOTT, vår pålitliga partner.”

Thomas Werner, ELT:s projektledare på SCHOTT, säger: "Hela vårt team är stolta över att kunna avsluta den största enskilda beställningen av ZERODUR® i vårt företags historia. I detta projekt genomförde vi framgångsrikt en serieproduktion av hundratals spegelsubstrat av ZERODUR®, när vi vanligtvis tillverkar enstaka enheter. Det har varit en ära för oss alla att vara delaktiga i att forma astronomins framtid."

När glassegmenten är gjutna följer en internationell resa i flera steg. Efter en långsam avkylnings- och värmebehandlingssekvens formas ytan på varje ämne genom ultraprecisionsslipning vid SCHOTT. Ämnena transporteras därefter till det franska företaget Safran Reosc, där var och en av ämnena skärs till hexagonal form och poleras med en precision av 10 nanometer över hela den optiska ytan, vilket innebär att spegelns ytojämnheter kommer att vara mindre än en tusendel av tjockleken på ett mänskligt hårstrå.

I arbetet med M1-segmenten ingår även holländska VDL ETG Projects BV som tillverkar stöden till spegelsegmenten, det tysk-franska FAMES-konsortiet som har utvecklat och nu slutför tillverkningen av de 4 500 sensorer som med nanometerprecision övervakar den relativa positionen för varje segment, det tyska företaget Physik Instrumente, som designade och nu tillverkar de 2 500 aktuatorerna som positionerar segmenten med nanometerprecision, samt det danska företaget DSV som ansvarar för transporten av segmenten till Chile.

När varje M1-segment är polerat och monterat skickas det havsvägen för att nå ELT Technical Facility vid ESO:s Paranalobservatorium i Atacamaöknen – en 10 000 kilometer lång resa som över 70 M1-segment redan har genomfört. På Paranal, bara några kilometer från ELT:s konstruktionsplats, beläggs varje segment med ett silverskikt för att bli reflekterande, varefter de lagras tills teleskopets huvudstruktur är redo att ta emot dem.

När ESO:s ELT tas i drift senare detta decennium kommer det att bli ”världens största öga mot himlen”. ELT kommer att ta sig an vår tids största astronomiska frågeställningar och göra upptäckter som vi ännu inte kan föreställa oss.

Mer information

Europeiska sydobservatoriet (ESO) möjliggör för astronomer världen över att utforska universums mysterier. Vi designar, konstruerar och driver markbaserade observatorier av yppersta världsklass – som astronomer använder för att besvara spännande och utmanande frågor och för att sprida astronomisk kunskap – och driver internationella samarbeten inom astronomin. ESO startade som en mellanstatlig organisation 1962 och har i dag 16 medlemsländer (Belgien, Danmark, Finland, Frankrike, Irland, Italien, Nederländerna, Polen, Portugal, Schweiz, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tjeckien, Tyskland och Österrike), tillsammans med Chile som värdland och Australien som en strategisk partner. ESO:s högkvarter och besökscenter med planetarium, ESO Supernova, ligger nära München i Tyskland, medan teleskopen är placerade i Atacamaöknen i Chile, en unik plats för astronomiska observationer. ESO driver tre observatorier i Chile: La Silla, Paranal och Chajnantor. Vid Paranal finns Very Large Telescope och Very Large Telescope Interferometer, liksom kartläggningsteleskop som VISTA. Vid Paranal kommer även ESO att placera och driva Cherenkov Telescope Array South, världens största och känsligaste gammastrålningsteleskop. Tillsammans med internationella partners driver ESO de två anläggningarna APEX och ALMA på Chajnantorplatån som observerar himlen i millimeter- och submillimetervåglängder. Vid Cerro Armazones, nära Paranal, bygger vi för närvarande ESO:s Extremely Large Telescope, ”världens största öga mot himlen”. Från kontoret i Santiago, Chile, stödjer vi verksamheten i landet och samverkar med det chilenska samhället och våra samarbetspartners.

Länkar