Meddelande

ESO:s MICADO-instrument passerar sista designgranskningen

3 september 2024

Multi-AO Imaging Camera for Deep Observations (MICADO), den kraftfulla högupplösta kameran för ESO:s Extremely Large Telescope (ELT), har klarat sin slutliga designgranskning, vilket markerar en viktig milstolpe på vägen till drift senare detta decennium. När det är klart kommer MICADO att erbjuda astronomer möjligheten att ta bilder av universum med ett aldrig tidigare skådat djup.

Syftet med denna sista del av den slutliga designgranskningen (FDR) var att sammanfatta designprocessen som nu har pågått i flera år. Även om tillverkningen vanligtvis börjar först efter att FDR har godkänts, gavs grönt ljus för tillverkning av många av dess komponenter och delsystem redan tidigare, för att möjliggöra för MICADO-projektet att fortsätta framåt mot ELT:s första observationer. För att slutföra designgranskningen arbetade medlemmar i konsortiet med ESO-personal för att klargöra de återstående öppna frågorna om instrumentdesignen. Passerandet av denna milstolpe kommer att göra det möjligt för MICADO-konsortiet – en grupp på 150 personer spridda över sex länder – att nu fokusera fullt ut på tillverkning och testning av instrumentet.

Designen av MICADO har drivits av en önskan om ultrahög precision och stabilitet för att uppnå erforderlig hög känslighet, upplösning, astrometriska noggrannhet och täckning med stort våglängdsomfång. För att uppnå detta i ELT-miljön kommer MICADO att monteras ovanför instrumentplattformen så att ljuset från teleskopet kan vidarebefordras både till det adaptiva optiksystemet, som korrigerar den atmosfäriska turbulensen, och in i kryostaten. Här hålls optiken och detektorerna kalla så att de kan arbeta effektivt vid nära-infraröda våglängder utan störningar från andra värmekällor. Instrumentets detaljerade funktion styrs av elektronik som huvudsakligen är monterad precis under instrumentet och programvara kommer att tillåta användarna att utföra sina observationer på distans.

Denna sofistikerade design gör det möjligt för MICADO att ta högupplösta bilder av universum som avslöjar de detaljerade strukturerna och bildningsmekanismerna i avlägsna galaxer och gör det möjligt för astronomer att studera enskilda stjärnor och stjärnsystem i närliggande galaxer såväl som planeter och planetbildning bortom vårt solsystem. Dessutom kommer MICADO att fungera som ett unikt kraftfullt verktyg för att utforska miljöer där gravitationskrafterna är extremt starka, till exempel nära det supermassiva svarta hålet i mitten av vår galax, Vintergatan.

Efter några års observationer kommer MICADO:s kapacitet att förbättras genom att koppla den till Multiconjugate Adaptive Optics Relay For ELT Observations (MORFEO). Detta instrument gör att MICADO kan ta skarpare bilder över ett större synfält.

För en fullständig sammanfattning av vem som byggde MICADO, hur instrumentet fungerar och hur det kommer att avslöja universum som vi aldrig sett det förut, se "Möt MICADO, en superkamera för ELT!"

Mer information

MICADO-konsortiet utgörs avf MPE (Max-Planck-Institut für Extraterrestrische Physik, Tyskland), MPIA (Max-Planck-Institut für Astronomie, Tyskland), USM (Universitäts-Sternwarte München, Germany), IAG (Institute for Astrophysics of the Georg-August-Universität Göttingen, Tyskland), NOVA (Netherlands Research School for Astronomy represented by the University of Groningen, the University of Leiden, and the NOVA optical/infrared instrumentation group based at ASTRON in Dwingeloo, Nederländerna), INAF Istituto Nazionale di Astrofisica, CNRS/INSU (Centre National de la Recherche Scientifique/Institut National des Sciences de l’Univers represented by LESIA, GEPI, Division Technique de l'INSU, UTINAM/OSU THETA, LCF and IP2I/LMA, Frankrike), A* (an Austrian partnership represented by the University of Vienna, the University of Innsbruck, the University of Linz, and RICAM Linz, Austrian Academy of Sciences, Österrike), och Finnish Centre for Astronomy with ESO (FINCA), University of Turku, Finland.

Den primära rollen för varje konsortiepartner beskrivs i https://www.mpe.mpg.de/ir/micado.

Länkar

Om meddelandet

ID:ann24013

Bilder

3D-rendering av MICADO-instrumentet för ELT
Sprängskiss av MICADO-instrumentet (med text)
Exploded view of the MICADO instrument
text på engelska

Videor

3D-animering av MICADO-instrumentet för ELT
Möt MICADO, en superkamera för ELT!